Så gör du: Aktivera Safeland Connect för Verisure

Så gör du: Aktivera Safeland Connect för Verisure

Verisure-larm kan kopplas upp till Safelands larmtjänster, Connect och Connect Plus. Det kan vara frikopplade Verisure utan abonnemang eller Verisure-larm med abonnemang som kompletteras med prisvärda och effektiva larmtjänsten.

Ditt Verisure hemlarm fungerar precis som tidigare och du behöver ingen skruvmejsel eller stege. Samtliga inställningar gör du på mobilen eller i datorn. Vi rekommenderar med att du först gör din beställning av Safeland Connect eller Connect Plus. Punkt 1-4 gör du på Verisures mina sidor alternativt i deras app, 5-6 gör du på Safelands webb eller app under “Jag-> Mina Hem”:

1. Ändra Namnet på ditt larm till det unika namn du fått från Safeland vid beställningen

För att Safeland skall veta att det är just ditt larm som löst ut behöver du ändra namnet på larmet. Du byter till den kod du fick vid beställningen av Connect på Safeland-webben. Om du gjort rätt hittar du koden i toppen av sidan (se figur).

Välj inställningar -> Ändra namn till koden som du fick vid beställningen

Inställningar för alternativ larmcentral till Verisure

2. Lägg till Safeland som Larmmottagare

Ditt Verisure-larm informerar Safeland om larm genom att systemet skickar SMS till Safeland. Du behöver därför lägga till ett av Safelands telefonnummer. Använd det telefonnummer som du fick vid beställningen.

Gå till “Lägg till Larmmottagare”. Där skapar du en ny användare. Denna användare skall inte ha några behörigheter för systemet < ej behörig användare >. Lägg in Safelands telefonnummer som telefonnummer utan mellanslag i formatet 076686**** (dvs ej +46 7 ***)

3. Välj vilka typer av larm som skall gå till Safeland

I Verisures gränssnitt kan du välja vilka typer av larm som skall spridas till grannar och/eller larmcentralen. Lägg till en ny användare och kryssa i SMS för inbrott, Brand och/eller Assistans enligt bilden. Det går lika bra på webben.

4. Ladda SMS i Webshoppen

Fyll på SMS i Verisures webshop. Det bör räcka med 50 kr som du kan betala med vanligt betalkort. Kom ihåg att du med Safeland-appen sprider larm till alla dina mottagare så du behöver inte skicka några fler SMS.

5. Ställ in mottagare i Safeland-appen för Connect

Grannar kommer snabbast till ditt hem vid brand eller inbrott. I Safelands webbgränssnitt eller i appen (tryck på ditt hem på kartan – > Hantera ), ställer du in vilka grupper som skall ta emot ditt larm när det löser ut. Se efter i appen om det redan finns en grupp för ditt område, annars skapar du enkelt en ny grupp. Safeland-appen är alltid gratis och du behöver inte något larm för att grannsamverka. Vänta med att aktivera många användare till efter du testat och verifierat larmkopplingen (punkt 7).

6. Ställ in din larminstruktion om du har Connect Plus

Du ställer in anvisningarna till larmcentralen på samma ställe som Connect. Välj vilka som skall bli uppringda om ditt larm löser ut och i vilka fall som väktare skall skickas ut om ingen svarar. Efter att du gjort larminstruktionen tar det ca 24 timmar innan den är registrerad och aktiverad av larmcentralen.

7. Testa din larmkoppling

I väntan på att larmcentralen aktiverar din instruktion kan du testa din larmkoppling till Safeland Connect. Bjud in en närstående att gå med i din Safeland-grupp. Lös ut larmet. Du skall då inom några sekunder få en pushnotis till din telefon där du har möjlighet att stoppa spridningen av larmet till övriga mottagare i Safeland. Efter 30 sekunder sprids larmet till övriga (närstående) med ett larm i Safeland-appen. När du verifierat att kopplingen fungerat kan du koppla upp dig till den större Safeland-gruppen eller bjuda in fler grannar till din samverkansgrupp i Safeland.

8. Felsökning

Om testet i steg 7 ej fungerar rekommenderar vi följande.

  1. Problem: inget larm eller pushnotis i Safeland.
    • Verifiera att ditt Verisure-system skickar SMS. Lägg till ditt vanliga telefonnummer på Verisure Mina Sidor utöver Safelands mottagarnummer. Aktivera ett larm. Du bör då få ett SMS i din telefon.
    • Om ja ovan: Verifiera att din kod enligt steg 1 finns och överensstämmer under inställningar i Safeland
    • Om ja ovan: Kontrollera att Safeland-appen har tillåtelse att skicka pushnotiser till din telefon.
  2. Problem: 1 fungerar men jag blir inte uppringd av larmcentralen vid larm
    • Kontrollera att larmcentralen har kopplat upp ditt larm, vilket syns i Safelandappen under “Jag – > Mitt Hem -> Inställningar”. Notera att larmcentralen normalt aktiverar din larminstruktion inom en arbetsdag.
    • Om inte. Gå genom dina inställningar genom samtliga steg och tryck “Confirm/Bekräfta” på sista steget.
    • Om du fått bekräftelse att larmcentralen är uppkopplad i systemet eller på e-posten kan du aktivera ett testlarm och vänta på att bli uppringd, normalt inom 30 sekunder.

Lycka till!

MER FRÅGOR OCH SVAR OM VERISUREKOPPLINGEN HITTAR DU HÄR ->


Kundvagn0
Din kundvagn är tom!
Fortsätt handla