Verisure-larm till Safelands larmtjänster?
Frågor och svar för dig som idag är Verisure-kund men funderar på att koppla upp dig till Safelands Connect-tjänster.
Priset för Connect-tjänsten med larmcentral och väktare är maximalt 125 kr/månad vid årsvis betalning. För frikopplat Verisurelarm tillkommer inga ytterligare löpande kostnader.

Frågor och svar
Safeland kan inte garantera att informationen gäller för samtliga Verisures kunder/system och vi rekommenderar att du kontaktar Verisures kundtjänst om du är osäker.
VIKTIGT: Verisure har uppdaterat sina interna riktlinjer sedan 28 maj, 2024. Läs vad det innebär för dig som ännu inte sagt upp ditt abonnemang LÄS HÄR ->
Den mest uppskattade skillnaden är att Verisure inte längre skickar fakturor.
När du sagt upp Verisure-abonnemanget så ansvarar du för ditt hemlarm. Det innebär exempelvis att du behöver byta batterier.
Safelands larmcentral och väktartjänst fungerar på motsvarande sätt som Verisures larmcentral.
I Safelands tjänst ingår även den uppskattade möjligheten att larma grannar och närstående i larmappen Safeland, vilket möjliggör snabb åtgärd vid exempelvis brandlarm.
Det innebär att du tar över underhållet av hemlarmet, exempelvis byter batterier när det behövs.
Modellen kan jämföras med TV, WiFi-router eller mobiltelefon där flesta ansvarar för underhållet. I dessa fall erbjuder tjänsteleverantörer (t.ex. Netflix, Tele2) tjänster till dig genom systemet på motsvarande sätt som Safeland erbjuder larmtjänsterna.
Sedan Verisure ändrade villkoren (sommaren 2024) kan endast de som avslutat och återaktiverat larmsystemet innan detta datum använda sitt hemlarm utan abonnemang. Läs mer här – >
Ja. Ditt Yale Doorman får du behålla när du säger upp larmsystemet från Verisure. Med en ny integrationsmodul går det att koppla till exempelvis Safelands larmsystem.
Om du har frikopplat larmsystem tecknar du en av Safelands Connect-tjänster. Därefter sker uppkopplingen i två steg:
1) Gå in på Mina sidor hos Verisure och lägg in Safeland som SMS-mottagare av larm.
2) Gå till Safelands webb och ställ in de larmåtgärder du önskar ska göras när larmet löser ut. Läs mer om aktiveringen av tjänsten.
Connect-tjänsten aktiveras direkt, och det tar ca 24 timmar för tjänsten med larmcentral att aktiveras.
För att Verisures system ska skicka larm till larmcentralen behöver du köpa en pott med SMS från Verisures Mina sidor. 50 SMS kostar 50 kr, vilket räcker länge eftersom det endast behövs ett SMS per larm. Din familj och grannar kan ta emot larm helt utan kostnad i Safeland appen.
Notering: Om du fortsatt har ett aktivt Versiure-abonnemang är denna fråga ej relevant. Du får då inte tillgång till något larmsystem över huvud taget.
Du tecknar tjänsten direkt på hemsidan och sedan tar det 15-20 minuter för dig att ställa in hur du vill ha larmet. Larmcentralen bekräftar sedan uppkopplingen, normalt inom en arbetsdag.
Verisure har sedan sommaren dragit tillbaka möjligheten för kunder att använda systemet efter avslutat abonnemang. Läs mer här ->
— tidigare gällande information —
Säg upp ditt abonnemang med detta formulär och maila det till Verisures kundtjänst. Gör en notering att du önskar att få larmet frikopplat och behålla larmsystemet efter uppsägningstiden.
När har haft systemet i 5 år är det gratis att frikoppla larmet. Innan dess är kostnaden 2000 kr till 7000 kr . Du behåller appen och Mina Sidor på samma sätt som idag eftersom de är en del av den larmlösning som tillhandahålls. Mina Sidor krävs för att koppla upp dig till Safelands larmtjänster och för att administrera användare av systemet, precis som idag.
Vår bedömning är att du har rätt till det. Verisure har dock gjort förändringar som är viktiga för dig att känna till. Läs denna artikel.
***
Verisure skriver följande i sitt avtal:
“Kostnad för friköp för respektive larmtjänstpaket och avtalstid framgår av www.verisure.se/frikop. Om du sedan tidigare erhållit förmånligare villkor för återsändande av komponenter äger dessa fortsatt giltighet.”
Den sista meningen bör ge dig en säkerhet eftersom de flesta kunder fått löfte (villkor) från sin säljare att det går att frikoppla utan kostnad efter fem år och att larmet då fungerar som ett fristående larm.
Nej, du kan behålla den du har. GSM-modulen används endast som reservkanal om din Ethernet-uppkoppling skulle försvinna. Meddelanden till Safelands server (och larmcentralen) går direkt från Verisures centrala system, dvs inte från ett SIM-kort hemma hos dig.
Nedan gällde innan Verisures förändring:
Be den befintliga ägaren att säga upp abonnemanget och begära att det frikopplas (utan Verisure-abonnemang). Vid tillträde kan den tidigare ägaren göra dig till administratör av systemet i Mina Sidor.
Uppsägningen ska göras av den tidigare ägaren eller genom fullmakt under uppsägningstiden. För att använda Safelands tjänst behöver den nya ägaren/du får tillgång till “Mina Sidor”.
För mer information, läs artikeln Nyinflyttad till ett hus med Verisure
App och system
Ja, förutom bildöverföring. Safeland tar emot signaler från ditt system oavsett om det är larm om inbrott, brand eller trygghet. Safeland tar inte ta emot bilder från dina kamerasensorer. Du kan dock själv fortsatt ta emot bilder via appen.
Not: Efter Verisures ändring sommaren 2024 blir samtliga komponenter förutom Yale Doorman värdelösa utan abonnemang från Versiure.
Ja, du hanterar ditt system i Verisure-appen precis som idag.
Ja! Vi kan idag koppla upp ditt larm oavsett hur gammalt det är så länge du har tillgång till “Mina Sidor” hos Verisure.
Det finns vissa små skillnader.
Vissa larmsystem har en högtalare och mikrofon som du kan använda för att prata med larmcentralen vid larm. Denna funktion finns inte med Safelands anlitade larmcentral då den inte har tillgång till ditt system. Istället blir du uppringd av larmcentralen på din telefon.
** Ovan förändring gällde innan Verisure ändrade sina villkor
Vi rekommenderar att säga upp abonnemanget direkt. Ett tips är att göra det skriftligen med blankett eftersom tidigare kunder vittnar om att Verisure gör det mycket svårt att säga upp på telefon..
Ja, det behövs för att larmet ska fungera som ett modernt hemlarm. Däremot kan du behöva vara tydlig i din uppsägning att du vill ha larmet som frikopplat och att Mina Sidor ej tas bort.
Ja, vår lösning är inte beroende av GSM modulen. Du kopplar normalt upp systemet med din Ehternet-uppkoppling.
Vår kunskap och kännedom om Verisures system är begränsad. När du frikopplat ditt larm ansvarar du för dess underhåll, exempelvis byte av batterier. Om du har frågor kring ditt frikopplade Verisure-system rekommenderar vi att du kontaktar Verisures kundtjänst.
Övriga frågor
De flesta försäkringsbolag ger reducerad premie eller självrisk om man har uppkopplat larm till certifierad larmcentral. Safelands tjänst Connect Plus har certifierad larmcentral (Westra Security) och uppfyller därför dessa krav.
Safelands fokus är att skapa värdefulla tjänster och erbjudanden till våra kunder. Med Safeland äger du ditt larm själv och betalar bara för den tjänst du vill ha – inga bindningstider. Lägre marknadsföringskostnader och inga dyra dörrknackare eller servicetekniker. Det möjliggör att vi kan erbjuda system som är minst lika tryggt, men till mycket lägre kostnad.
Verisure gör ditt system värdelöst som larmsystem om du avslutar ditt abonnemang. Det innebär tyvärr att du behöver ersätta ditt larmsystem. Misströsta inte. Det finns många fördelar med det.
Safeland hjälper dig gärna med ett nytt system där du inte blir gisslan hos en aktör, samtidigt som du sannolikt upplever ett bättre larmsystem och larmtjänst.
Systemet från Safeland har ingen månadskostnad. Du kan (frivilligt) beställa någon av Safelands uppskattade larmtjänster, exempelvis larmcentral och väktartjänst för 125 kr/månad (1490 kr/år).
Kontakta oss för hjälp med uppsägning av ditt abonnemang hos Verisure och för offert på ett ersättningssystem.
Vår bedömning är att Verisure bryter avtalet med sina kunder på flera punkter Verisure förhindrar friköp av fungerande larmsystem.
Många begär därför ersättning genom anmälan till ARN för ersättningssystemet.
Läs nedan artiklar eller kontakta oss för mer information.
Hittar du inte svar på din fråga? Kontakta oss så hjälper vi gärna dig!

Spara tusenlappar på ditt Verisurelarm
För dig som vill veta mer om hur du kan sänka din månadskostnad med hjälp av Safelands tjänster har vi samlat ihop flera tips och nyttig information här.