Guide för att ta emot CIP-larm
Som Civil Insatsperson får du CIP-larm från Safeland om:
- Du är med i en CIP-grupp i Safeland. Din lokala räddningstjänst startar gruppen och godkänner medlemmarna.
- Larmet är av godkänd alarmtyp. Exempelvis, brand inne, brand ute, drunkning, trafik, hjärtstopp (beslutas av Räddningstjänst)
- Safeland behöver känna till din position, samt att den är är inom en viss radie från larmets position.
- Din telefon är inställd på att ta emot notiser från Safeland
Nedan beskriver vi hur du gör inställningarna i telefonen och svar på vanliga frågor.
Inställningar för iPhone
Du behöver inte göra någon förändring av inställningar om du laddar ner appen för första gången och ger den alla rättigheter som den efterfrågar.
Ge appen tillåtelse att skicka Notiser:
Ge appen tillåtelse till platstjänster:
Inställningar för Android
Du behöver inte göra någon förändring av inställningar om du laddar ner appen för första gången och ger den alla rättigheter som den efterfrågar.
Notiser på Android fungerar på olika sätt beroende på telefon och operativsystem. För att få notiser och larm rekommenderar vi att Safelands prioritet sätts till hög/prioriterad. Du behöver normalt sett inte göra någon förändring av inställningar om du laddar ner appen för första gången.
Den här artikeln visar hur du löser vanliga problem om du upplever att du inte får notiserna som du förväntar dig.
Frågor & Svar
Platsen för larmet beror på den som SOS Alarms personal lägger in vid mottagandet av larmet. Ibland kan denna plats vara missvisande. Det är då bra att uppdatera i en kommentar på händelsen om information om den verkliga platsen.
CIP-grupperna i Safeland fungerar på ett lite annorlunda sätt än övriga grupper i Safeland. I dessa grupper får du endast pushnotis med signal om du befinner dig inom en radie från platsen. Du kan dock följa larmet inne i appen på kartan samt i gruppens inställningar – > Händelser.
Om larmet står med i listan “Aviseringar” har du fått larmet skickat till dig. Om du inte tagit emot pushnotisen med larm kan det bero på att inställningarna inte är rätt.
Inställningar i iPhone hittar du ovan och avancerade inställningar baserad på telefonmodell hittar du i den här artikeln.
Safeland skickar alltid ut larmet direkt då det anländer med en fördröjning på maximalt 1 sekund. I vissa fall kan det dröja innan mottagaren får larmet till sin telefon. Det beror oftast på problem med telefonens datauppkoppling. Exempelvis ett WiFi eller mobilnät som tillfälligt ligger nere eller som upplever fördröjningar. Det kan även vara Google eller Apple som upplever problem i sina servrar, vilket dock är mindre vanligt.
Har du en Android finns det inställningar som kan göra att notiserna dröjer. Här finns mer info som kan hjälpa dig med dessa.
Kommentarer i CIP-larm uppmuntras och är bra för CIP-verksamhetens uppföljning, t.ex. “Vi var fyra CIPpare på plats och kunde hjälpa en man med varma kläder i väntan på ambulans.” Om du har tid kan du även skriva på vägen till ett larm, exempelvis “Där om 2 min”.
Har du en Android finns det inställningar som kan göra att notiserna dröjer. Här finns mer info som kan hjälpa dig med dessa.
Safeland beräknar din position baserat på den terminal som du senast var inloggad i Safeland med. Med andra ord, om du har en Ipad hemma som du sist använde beräknas den positionen och inte där du befinner dig. Däremot skickas pushnotisen ut till samtliga terminaler som du har aktiverat pushnotiser för Safeland på.
Safeland använder dock inte positionen om du loggar in på Safeland med din dator.
Har du en Android finns det inställningar som kan göra att notiserna dröjer. Här finns mer info som kan hjälpa dig med dessa.
Tyvärr gör dem inte det, vilket vi tycker är mycket märkligt då det bevisat effektivt tack vare det snabba och bra jobb som ni CIPpare gör. Har ni en räddningstjänst som inte erbjuder CIP, rekommenderar vi att ni kontaktar dem. Om de är motsträviga tipsar vi om en progressiv lokal politiker som kan driva frågan.
Safeland använder dock inte positionen om du loggar in på Safeland med din dator.
Har du en Android finns det inställningar som kan göra att notiserna dröjer. Här finns mer info som kan hjälpa dig med dessa.
I dagsläget får de inte informationen. Er CIP-ledare från räddningstjänsten kan dock ta del av larmen samt avsluta dem i appen.
Safeland delar inte med sig av platsinformation. Därför kan du ej heller få information om vilka andra som tagit emot larmet eller de som är på plats, annat än om de själva uppgivit det i kommentaren på larmet.
Brandsamverkan är namnet på samverkan med brandvarnare, främst för flerfamiljshus. Med Brandsamverkan får grannarna får information (efter 45 sekunder) om en brandvarnare som är uppkopplad till Safeland har löst ut. Likt CIP kan grannarna då göra stor skillnad och rädda liv samt fastigheten.
Det finns intresse från media eller andra organisationer som vill sprida ett positivt budskap om CIP. Det kan vara både svenska och internationella organisationer. Om du som CIP kan tänka dig att ställa upp på intervju eller som referensperson får du gärna meddela oss på Safeland på kontakt@safe.land.
I CIP-grupperna vill räddningstjänst inte att du kopplar ditt hemlarm. Det är dock fritt fram att skapa en grupp i Safeland tillsammans med dina grannar och koppla ert hemlarm till. Safeland erbjuder alla CIP rabatt på hemlarm med stöd för grannkopplingen Connect