Starka känslor när Verisure stänger ner larmsystemen

Verisure ändrar villkor

Starka känslor när Verisure stänger ner larmsystemen

Verisures kunder inser nu att systemet slutar fungera efter uppsägning av abonnemanget. Många upplever att de äger systemet och känner sig lurade på stora summor. Även tidigare säljare hos Verisure uttrycker starka känslor eftersom de lovat kunder friköp med fungerande system, men där de nu får nobben.

Jag har betalat 60 000 kr senaste fem åren – för ingenting”  – Kjell, Vendelsö

Inget abonnemang = Inget larmsystem

Verisures kunder har tidigare haft möjlighet att ansluta frikopplade larmsystem till Safelands öppna larmtjänster. Verisure slutade dock att aktivera frikopplade larm den 28 maj, en mycket stor förändring i villkoren, utan information till kunderna. Läs mer här ->

Verisures säljare har tidigare sålt systemen med argument som “avbetalning” och “investering”, vilket tidigare även var korrekt, men efter att Verisure dragit tillbaka möjligheten har guldet blivit till sand.

Mycket starka känslor när kunderna förstår vad förändringen innebär

Många av Verisures kunder vänder sig till Safeland för information om deras abonnemang. Detta eftersom Safeland erbjuder larmtjänster till frikopplade Verisure-larm. Många känslor uppstår när kunderna förstår innebörden av förändringen och alla de stora summor de lagt ner på larmsystemet. Här kommer ett axplock från våra diskussioner och upplevelser från Trustpilot.

Otrygg och lurad – Kjell skickar räkningen för det nya larmet till Verisure

Kjell betalade 15 000 kr för systemet för fem år sedan. Därefter blev det en stigande summa varje år för abonnemanget, för närvarande 7000 kr årligen. Fem år hade nu äntligen gått och Kjell såg nu fram emot att larmsystemet skulle frikopplas och därigenom möjlighet att koppla till Safelands larmtjänster. Nu är Kjell utan larm och han känner sig både otrygg och lurad.

Kjell planerar därför att köpa ett nytt hemlarm och skicka räkningen till Verisure genom anmälan till ARN.

En smart investering blev döda plastbitar på väggarna

Säljare har under många år argumenterat för att det är en klok investering med hemlarm från Verisure. Nu i efterhand visar det sig att deras viktiga säljargument inte haft något värde.

Rikard anmäler Verisure till ARN och Konsumentverket

Ovan är referat från endast en bråkdel av de samtal som förändringen har resulterat i. Se recensioner på Trustpilot för många fler exempel.

Läs mer om förändringen och vad du som Verisure-kund kan göra om du inte längre vill betala de höga kvartalsavgifterna i denna artikel.

Säljare hos Verisure känner olust

Mikael har lämnat säkerhetsbranschen men arbetade arbetade tidigare som säljare i södra Stockholm. Han förstår nu i efterhand att lurat sina kunder i och med att Verisure gör systemen värdelösa efter avslutat abonnemang.

“Friköpet var ett av de viktigaste säljargumenten för oss säljare. Systemet kostade ofta 5000 kr till 20000 kr i startkostnad och därefter månadskostnad på ca 400 kr/månad. Bindningstiden var ganska kort, men vi gav rekommendationen att de skulle behålla abonnemanget i 5 år, så att systemet blev avbetalt. Därefter kunde de fortsätta använda systemet utan månadskostnad.

Mikael har nu lämnat branschen men har fortsatt intresse för sensorer.

Månadskostnaderna stiger och kunderna står inför ett svårt val

Johan arbetade på Verisure i norra Stockholm fram till 2022. Han berättar att tidigare kunder beklagat sig över en allt högre månadskostnad. De står inför valet att fortsätta betala en ständigt ökande månadskostnad eller slänga bort hela systemet och börja om med ett nytt system. 

“Det är inte roligt att ge dem rekommendationen att slänga hela systemet på soptippen”, säger Johan.

Safeland verkar för en schysstare marknad för hemlarm

Safeland verkar för att marknaden för hemlarm ska konkurrensutsättas på motsvarande sätt som marknaden för mobiltelefoni och bredband. De två största aktörerna Verisure och Sector Alarm, med 90% av marknaden, har otydliga avtal, höga månadskostnader och operatörslåsta system. Det vill vi ändra på.

Du behöver inte byta dator för att du byter mobil- eller bredbandsleverantör. På samma sätt ska du inte behöva byta larmsystem när du byter larmtjänst.

Hos Safeland köper du larmsystemet på riktigt. Utan månadskostnad. Du väljer sedan att ansluta till Safelands larmtjänster (max 125 kr/månad). Skulle du hitta en bättre larmtjänst hos en annan leverantör så kan du koppla dig dit.

LÄS ÄVEN:


Kundvagn0
Din kundvagn är tom!
Fortsätt handla