Hög ersättning när Per förlikade med Verisure

Hög ersättning när Per förlikade med Verisure

Verisure har nyligen tagit bort möjligheten för kunder att friköpa sina larmsystem – en förändring som väckt starka reaktioner (se artikel). Tidigare kunde kunder se fram emot att äga sitt larmsystem och slippa månadskostnader, men den möjligheten finns inte längre. Beslutet går dessutom emot tidigare avtal och löften, vilket gör många kunder besvikna. Per i Uppsala ersatte larmsystemet med Safelands hemlarm och fick många tusenlappar i ersättning från Verisure efter förlikning.

Oväntat besked från Verisure när larmet skulle frikopplas

Per beställde larmsystemet från Verisure för fem år sedan. Han var övergripande nöjd med systemets funktioner, men för tre år sedan höjde Verisure priserna. Per insåg då att larmsystemet skulle bli mycket dyrt över tid. Han behöll hemlarmet under ytterligare tre år, eftersom Verisure utlovade möjlighet att frikoppla när den tiden löpt ut.

“De informerade mig om möjligheten att överta systemet om jag stannade kvar som kund i fem år. När tiden väl var inne blev jag mycket besviken och kände mig lurad – friköpet var inte längre var möjligt.”, säger Per.

Avslutade och anmälde till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Efter många försök att säga upp larmsystemet med Verisure, via mail, webbformulär och telefon till kundtjänst, blev uppsägningen till slut registrerad. Per valde att begära ersättning från ARN eftersom han ansåg att Verisure begick avtalsbrott.

Att göra anmälan hos ARN var betydligt enklare än att säga upp abonnemanget. Det tog mindre än en timme och kostade 150 kr.

Ser fram emot framtiden efter förlikning

En tid efter att anmälan tog Verisure kontakt och erbjöd ersättning mot radering av anmälan till ARN. Efter lite förhandling fick Per ersättning på 5000 kr, plus att senaste fakturan krediterades och möjligheten att avsluta abonnemanget innan uppsägningstiden på tre månader var slut.

“Jag hade säkert fått högre ersättning om jag inväntat ARNs beslut, men jag är ändå nöjd. Nu kan vi lämna detta bakom oss och gå vidare.”

Ett nytt modernt larmsystem från Safeland

Efter tips från en kollega valde Per att köpa Safelands larmsystem.

Det nya larmsystemet styr jag med en app och även automatiskt genom mitt digitala dörrlås Yale Doorman. Inom kort kommer jag troligen att ansluta det till larmcentral från Safeland för 125 kr/månad.”

Per blev vinnare till slut

Per konstaterar att resultatet av förändringen kunde inte slutat på ett bättre sätt och tackar Safeland för hjälpen.

“Det såg mörkt ut i augusti, men nu i slutändan känner jag mig ändå som en vinnare.”, säger Per.

Flertal har valt förlikning medan andra väntar på ARN

Safeland får regelbundet information från personer som ersatt sitt larmsystem och anmält Verisure till ARN. Vårt intryck är att samtliga blir erbjudna ersättning av Verisure, upp till 9000 kr. En del har accepterat förlikning, medan andra väljer att vänta på ARNs beslut.

Safeland kommentar

Safeland är kritisk till Verisures agerande, vilket drabbar konsumenterna. Vi verkar för en marknad utan inlåsning och med villkor och priser som är tydliga.

Precis som för Per så hjälper vi dig ur ditt evighetsabonnemang. Dessutom hjälper vi dig att ersätta det med ett motsvarande (bättre?) larmsystem, självklart utan trassliga villkor.

  • Hjälp med uppsägning till alla
    • Kunder vittnar om att det är praktiskt svårt att säga upp abonnemang hos Verisure. Safeland ger alla ett formulär för uppsägning som du kan använda vid uppsägning och som även kan förenklar processen vid anmälan till ARN.
  • Hjälp med anmälan till ARN
    • Guide för anmälan till dig som ersätter ditt larmsystem med ett nytt system från Safeland.
  • Extra bra erbjudande på nytt larmsystem och larmtjänster. Bygg din varukorg och kontakta Safeland.

Kontakta oss gärna om hjälp med uppsägning eller om du vill dela med dig av dina erfarenheter.

LÄS MER


Kundvagn0
Din kundvagn är tom!
Fortsätt handla