Jämför hemlarm – Guide för att hitta bästa inbrottslarmet
I denna artikel jämför vi hemlarm och hjälper dig hitta rätt larmleverantör, samt delar även med oss av några viktiga frågor du bör tänka på innan du köper det bästa hemlarmet för dig.
Utvecklingen av marknaden för hemlarm går mycket fort. Skillnaden mellan larm och dess erbjudanden varierar dock kraftigt. Förr drogs larmen med kablar och vid händelse av larm utlöstes en siren på utsidan av dörren. I många av dagens hemlarm kan du få livevideo, löpande information om vad som pågår och även möjlighet att styra utrustning i ditt hem, såsom lås eller lampor.
Larmtjänst eller Gör-Det-Själv-larm?
Den viktigaste frågan du bör ställa dig är om du skall välja en leverantör som fixar allt, så kallad “larmtjänst”. Exempel på leverantörer av larmtjänster är Verisure, Sector och Säkra Larm. Alternativt skall du köpa ett modernt gör-det-själv-larm (“GDS-larm”) som du installerar och övervakar själv. Safelands larmtjänst Connect Plus fungerar även för flera GDS-larm.
De två avgörande skillnaderna mellan larmtjänst och GDS-larm är priset du betalar och möjlighet att få larmcentral/väktartjänster.
En genomsnittlig larmtjänstkund har sitt larm i nästan 10 år, vilket innebär en totalkostnad på ca 50.000 kr för tjänsten under den perioden. Om du köper och installerar ett GDS-larm med en engångsavgift på 4000 kr – dvs 90% billigare (Not: 80% billigare om du köper tjänsten Safeland Connect för snabb åtgärd av samverkande grannar). En GDS-tjänst är med andra ord ofta återbetald redan under det första året vid byte från larmtjänst.
Fördelen med larmtjänsten är att den just är en tjänst. Du kan ringa eller beställa på nätet och få uppgraderingar och allt omhändertaget.
Skall jag ha larmcentral och väktare?
Med larmcentral och väktare får du stöd när larmet går. Larmcentralen kan vid bekräftat inbrott, exempelvis genom fotobevis, ringa 112 så att polisen kommer till platsen. Dessa väktare har inte större befogenheter än en privatperson att komma fram på vägarna eller att ingripa, så förvänta dig inte att de griper någon tjuv på bar gärning. Däremot kan de göra en enkel reparation av ett krossat fönster eller stänga din dörr vid inbrott.
WiFi eller GSM?
Här finns det olika åsikter. Först och främst förklarar vi skillnaderna. GSM bygger på att ett SIM-kort är inbyggt i huvudenheten på larmet, vilket kommunicerar med en närliggande mobilmast, precis på samma sätt som din telefon. För att det skall fungera behövs ett mobilabonnemang för datakommunikationen som skickar iväg information.
De flesta hushåll har tillgång till WiFi och kommunikationen sker då genom din bredbandsuppkoppling. Det innebär därför ingen extra kostnad för ett sådant larmet. WiFi larm är ofta bättre på att uppdatera dig om läget i hemmet, exempelvis med bilder, vem som låste eller vilken temperatur ett specifikt rum har.
Nackdelen är att WiFi är beroende av uppkopplingen. Om tjuven lyckas störa ut denna så får du inte information om att larmet har utlösts. Ett flertal larm kan dock varna dig för att det inte går att få kontakt med larmet. Nackdelen med GSM är förutom kostnaden att tjuven med en slägga på huvudenheten kan förhindra att larmsignalen skickas iväg.
Ett flertal larm har stöd för både WiFi och GSM, vilket innebär hängslen och livrem.
Skall jag ha ett kameralarm?
Utvecklingen av kamerateknologin för hemlarm är imponerande. Utöver att kvaliteten på bilderna har blivit mycket bra, även i mörker, har ett flertal av dessa larm möjlighet att identifiera avvikande beteenden, exempelvis en person som den inte känner igen. Många tjuvar är rädda för kameror och vi tror mycket på att teknologin kan öka polisens dåliga siffror på lagföring av inbrottstjuvar.
Nackdelen med kamera som larm är de ofta bara styrs med en app. Du får exempelvis ingen påminnelse på att larmet är aktiverat när du öppnar dörren som du får med ett klassiskt larm. En annan nackdel är att kameror är dyrt om du vill skydda hela huset.
Ännu så länge bedömer vi att kameror är ett bra komplement till hemlarm, men inte en ersättning.
Vad skall jag tänka på gällande appen?
Många larmleverantörer har en app som de kan styra larmet med och där de får information hemifrån, vilket brukar refereras till som “Smarta Hem”. Kvaliteten och användarvänligheten på dessa appar varierar dock. Stora internationella aktörerna har normalt en bättre app, medan de mindre har en enklare variant. Vill du veta hur bra tillverkarens app är rekommenderar vi att du läser recensionerna på App Store eller Google Play.
Hur får jag snabbaste åtgärd vid brand och inbrott?
Många larm kontaktar dig vid händelse av larm, samtidigt som larmcentralen börjar agera på larmet. Även om larmcentralerna utlovar en hantering av larmet inom en kort tid kan det ofta ta flera minuter innan 112 kontaktas eller att väktaren skickas ut.
Vissa larm erbjuder möjligheten att skicka information automatiskt (exempelvis genom SMS) till grannar som du valt på förhand. En begränsning med det är att mottagarna inte får mer information om händelseförloppet, exempelvis om någon redan är på plats och konstaterat att det var ett falsklarm.
Det alternativ som vi (givetvis) förespråkar är tjänsten Safeland Connect. Genom att larmet kopplas till er lokala samverkansgrupp i Safeland kan grannar automatiskt bli informerade och uppdaterade när larmet stängs av. Personer med information från platsen kan även informera de övriga om vad som sker, exempelvis om tjuven har flytt i en viss riktning eller om det var ett falsklarm.
Safeland Connect har stöd för både GDS-larm och för larmtjänster med väktare, så det valet har du fortfarande kvar att göra.
Är det svårt att installera ett hemlarm själv?
Förr i tiden var det svårt att installera ett hemlarm. Då kommunicerade larmet med sensorerna genom kablar, vilket även var nödvändigt för att larmet skulle vara godkänt. Nuförtiden går nästan alla larm med radioteknik, vilket innebär att installationen blir mycket enklare och ditt hus behöver inte se ut som en schweizerost.
Tidigare var hemlarmen gjorda för installatörer med utbildning och det lades då väldigt begränsat med energi på att göra dem användarvänliga att installera av konsumenten.
Nya tidens larm är lätta att installera och konfigurera, även för en novis. I många fall är det så íntuitiva att du inte ens behöver en bruksanvisning. När vi på Safeland testar nya larm provar vi alltid utan bruksanvisning för att bedöma om enkelheten att installera själv.
Villa, radhus eller lägenhet – spelar det roll?
Teknologierna för larmen är i stort sett desamma för lägenheter, radhus och villor. Många hemlarm utgår från en huvudenhet där du bygger på med en eller flera sensorer.
Den stora skillnaden mellan olika hus är risken att bli utsatt för inbrott. Bor du på sjunde våningen i en bostadsrättsförening räcker det sannolikt med en larmsensor i hallen. Bor du i en villa med balkong, flera fönster mot gatan och två ytterdörrar krävs det fler sensorer.
För fritidshus rekommenderar vi ett GDS-larm med GSM av kostnadsskäl. Med en samverkansgrupp på Safeland kan personer i närheten ge uppdatering om vad som sker och det finns säkert någon trevlig granne som skyddar ditt fönster om det skulle bli trasigt.
Varning – Se upp för detta!
Bindningstid och inlåsning?
Många larmleverantörer erbjuder larmet nästan gratis om du tecknar ett längre avtal. När du sedan behöver byta batteri eller önskar lägga till en extra sensor eller brandvarnare tillkommer extra kostnader eller förhöjd avgift? För vissa larmtjänstleverantörer (t.ex. Säkra Larm) gör du har avbetalning av tjänsten med månadskostnaden och då blir din tjänst billigare efter det att larmet är avbetalt.
Vad händer efter bindningstiden?
Ibland äger du formellt larmet efter din bindningstid. Även om du skulle äga larmet efter bindningstiden är det i många fall i praktiken omöjligt att använda komponenterna ändå.
Behålla larmet från ägaren innan
Flyttar man in i ett nytt hus kan det finnas ett gammalt larm på plats. I många fall krävs det en tjänst för att fortsatt ha nytta av dessa produkter, vilket kan innebära att du får betala hög månadskostnad för gamla produkter.
Många larm är i praktiken helt oanvändbara utan tjänsten som den är såld med. I vissa fall, t.ex. Verisure går det att frikoppla larmet utan kostnad (läs här), vilket innebär att du kan använda hårdvaran utan att den kopplas till deras larmcentraltjänst, men sedan en tid går det dock att koppla upp detta larm till annan larmcentral.
Dolda kostnader!
Många larmleverantörer levererar larmet med mycket låg startkostnad mot att du förbinder dig att betala en månadsavgift på ca 400 kr/månad under några år. Kostnaden ökar dock vid extrabeställningar, t.ex. en till brandvarnare eller vid underhåll av larmet. Betydande extra kostnader förekommer även vid batteribyte eller om du tillfälligt behöver ta ner en sensor vid renovering.
Budgetlarm från Asien?
Det görs mycket bra produkter i Asien men även mycket skräp. Vi rekommenderar att ni köper ett larm som är certifierat med Europeiska standarder.
Sammanfattning
De viktigaste frågorna du skall ställa dig är hur mycket pengar du vill lägga på hemlarmet, samt om du kan tänka dig att montera larmet själv. När du väl har tagit denna inriktning finns det några leverantörer att välja mellan.
Larmcentral och väktartjänster är inte fel men dina bästa väktare är grannarna. De har störst chans att förhindra ett inbrott, hjälpa till vid brand och att ta vittnesuppgifter om en tjuv kommer till platsen.
Här hittar du de GDS-larm som vi tycker är bäst köp inom olika kategorier. För våra GDS-larm kan du även få larmcentral och väktartjänst genom Safeland. Vi kallar den tjänsten Safeland Connect+. På många orter i Sverige erbjuder Safeland även installation och service genom larmpartners.
Här listar vi hemlarm som uppfyller våra krav. Givetvis har samtliga stöd för Safeland Connect.
Lycka till med ditt val,
Vännerna på Safeland!
Beställ ditt hemlarm från Safeland -> här
Mer läsning om hemlarm
Djupdykning om Väktartjänst och Larmcentral
Bengt med hjärtfel berättar om hans upplevelse av Safeland Connect